MAKER & PROTOTYPER

Al van jong af maak ik. Een van mijn eerste projecten was een draagbare computer-telefoon. Lees: een betekend stukje hout met een nagel als antenne. Maar een goed eerste prototype. En 15 jaar voor de eerste smartphone.

De kern van maken ligt voor mij in het vertalen van ideeën naar de werkelijkheid. En onderweg een heleboel problemen oplossen. Of het nu attributen, meubels, kostuums of escape room puzzels zijn.

“Ik pitchte het idee dat je wat afval zou vinden tijdens het spel, dat gooi je in een vuilbak en dan gaat er een verborgen luik open. Toen ik klaar met mijn presentatie zei ik nog snel: maar ik heb geen idee of dat wel kan. Toon zei meteen: “Dat moet lukken”.
Toen we 2 weken later weer samen kwamen, stond er daar een houten vuilbak en kreeg ik een samengefrommeld flesje in mijn hand. Om weg te gooien… Als test.
Zo zot! Dan heb je een idee, en plots is dat iets echts!”
– Marieke, #ANTbouwen

Marieke haar idee kostte 2 iteraties. Vooral dankzij het feit dat zij al een mockup getekend had om haar idee toe te lichten. Prototypen en maken zorgt ervoor dat je ideeën tastbaar worden. Het maakt makkelijker om dingen aan elkaar voor te stellen, erover te praten en ze vervolgens uit te werken. Ik geef toe, ik denk in 3D en ontwerp vaak met mijn handen.

Naargelang het project maak ik vooraf een 3D-model om te presenteren of te bespreken. Sommige projecten vragen een meer hands-on aanpak. Dan is het kwestie van in de doe-het-zelf door de rekken te lopen en stukken tegen elkaar te passen.

Mijn portfolio toont eigen werk, voor Campo.nu, Theater FroeFroe, #ANT Escape Rooms, Kapow vzw, …

#prototyping #ontwerp #ontwikkeling #design #portfolio

Banner: Toon de Uitvinder door @AndersAnnelies