FACILITATOR & LOOPBAANCOACH

Leren vanuit jezelf

In 2011 las ik ‘Het Element’ van Ken Robinson. Net als in zijn TED talk omschrijft hij daar de kracht van je passie te volgen en op zoek te gaan naar je talent.

Ik geloof in de intrinsieke mogelijkheid en goesting van mensen om te leren en te groeien. Ook al ken ik zelf ook allerlei redenen om vooral de status quo in stand te houden. Angst, onzekerheid, blikken van goedbedoeldende buitenstaanders…

Ik heb zelf ervaren dat leren en verandering dingen zijn die je zelf in handen moet nemen. En waarbij een blik van buitenaf erg waardevol kan zijn. Iemand die je kan helpen je net buiten je comfort-zone te begeven, om mogelijkheden te verkennen.

De wereld is in constante verandering. Als je niet weet hoe je omgeving er in de toekomst uit zal zien, hoe moet je loopbaan er dan over 5 jaar uitzien? Wat kan je zelf in handen nemen? Wat zit er in je context? Hoe zorg je ervoor dat je duurzaam gemotiveerd blijft?

Bron: Luk Dewulf

In loopbaancoaching werk ik vanuit het talentmodel van Luk Dewulf. Dit kader gaat uit van inzetten op wat je kan en wat je energie geeft als motor voor professionele ontwikkeling. Ook kijk je vanuit dit kader verder dan enkel het individu. Hiermee aan de slag gaan betekent steeds talent, vaardigheden en context als geheel bekijken.

Meer weten over loopbaancoaching? Met een loopbaancheque van de VDAB betaal je maar 40 euro voor 4 uur coaching. Lees er meer over op de website van de VDAB.

Op 4 uur tijd maken we een plan van aanpak om stappen te zetten in je huidige of richting een nieuwe job. Loopbaancoaching verloopt via We Wow You Loopbaancentrum

Leren in beweging

Ik zet mensen graag in beweging. Liefst letterlijk. Graag trek ik met mensen de natuur in. Het is een heel ander gesprek wanneer je in beweging bent, dan wanneer je stil zit. Je eigen grenzen verleggen doe je zowel fysiek als mentaal.

Mijn outdoor ervaring deed ik op bij Nature [Outdoor Training & Education]. Een Social Profit organisaties die zowel met kwetsbare jongeren als met professionele teams op een ervaringsgerichte manier aan de slag gaat. Door als groep fysieke en avontuurlijke activiteiten te doen kom je jezelf en je collega’s snel tegen.

Naast het veilig begeleiden van rotsklimmen, rivierafvaarten en oriëntatietochten, is vooral het faciliteren van de reflecties mijn dada. En dat hoeft niet altijd na eerst een spannende klif af te dalen. Echte ervaringen kunnen ook in een microavontuur zitten. Waarbij je tussen twee werkdagen, na een nacht onder de sterren, ’s ochtends bij een warme drank over je verwondering en frisse inzichten kan nadenken.

Leren van elkaar

Inspraak & Participatie

“Ik vind het belangrijk om mijn stem te laten horen. Van naar andere mensen te luisteren en dan in groep tot iets te komen.”

Ik werk al 10 jaar rond participatie en inspraak. Doorheen de jaren heb ik met alle organisatieniveaus gewerkt, van eindgebruikers tot raden van bestuur. Van burgers tot openbare besturen. Telkens dezelfde ambitie: vanuit wederzijds begrip tot verbeteringen komen.

Bij Pleegzorg West-Vlaanderen was ik 2 jaar op rij voorzitter-ad-interim van de participatieraad. Hierin zaten zowel ouders van wie de kinderen geplaatst waren door de jeugdrechter, pleegouders die voor kinderen zorgden als jongeren die van jongsaf bij een pleeggezin woonden. En ook nog enkele volwassenen met een beperking, of toch zeker hun vertegenwoordigers. Een niet-begeleide minderjarige was nog niet bereid gevonden om deel te nemen. Ook nam de kersverse – en dusver onbekende – directie deel. Expliciet eerste agendapunt: is iedereen akkoord met het voorgestelde huishoudelijk reglement? Impliciet eerste agendapunt: hoe kunnen we met elkaar in gesprek gaan als er zoveel onuitgesproken zaken zijn?

Je kan van bovenuit overtuigd zijn van het belang van inspraak, maar hoe begin je daaraan? Je kan van onderuit essentiële inzichten aanbrengen, maar hoe overstijg je persoonlijk belang?

Naargelang de vraag, de doelgroep en de onderneming bied ik procesbegeleiding, opleiding in participatiemethodieken of coaching aan. Dit kan zowel bij bestaande of bij nieuw op te starten groepen.

Creativiteit en innovatie

Creatief denken is een bron voor innovatie. Het is de vaardigheid om iets nieuws te creëren wat passend is in je context. Het verhoogt je speelterrein en scherpt je blik zodat je vlot kan inspelen op dagdagelijkse uitdagingen.

Ik begeleid graag zelf Creatieve Processen via Brainstorms, LEGO Serious Play Sessies of Design Workshops. We vertrekken vanuit een concrete uitdaging om vervolgens nieuwe mogelijkheden te verkennen. Uit deze veelheid kiezen we vervolgens een passende uitkomst.

Bron: Tim Brown (Ideo.com)

Daarnaast geef ik ook training rond Creatief Denken. In twee dagen verken je creatieve technieken en werkmethodes. Je ontdekt de mogelijkheden en beperkingen van je eigen denkpatronen. Zodra je deze kent, leer je “out of the box” te denken. Je zoekt uit hoe je samen op nieuwe ideeën kan komen, en wat een creatieve houding nu juist omvat.

LEGO Serious Play – High Performing Teams Session

Qualifications in Training & Facilitating

  • LEGO Serious Play Facilitator, Strategic Play Group Ltd.
  • Social Grow Sessions, Sociale InnovatieFabriek, Social Enterprise NL en Johnson & Johnson Benelux
  • Innovation Bootcamp, Nexxworks
  • Loopbaancoach, SBM
  • Design Thinking & Service Design, Twisted Studio
  • Post-Graduaat Creativiteit & Innovatie (a.k.a. Innovatief Verandermanagement), Artevelde Hogeschool
  • Creativity Class: Creating Solutions for HR-Challenges of theFuture, Vlerick Business School & Flanders DC, ism. Jobat en Accent
  • Innovatie-academie ‘Innoveren via StreetwiZe’, Ikinnoveer ism. StreetwiZe

Qualifications in Outdoor Education

  • Outdoor begeleider, Nature vzw (Opleider sinds 2018)
  • Installatietechnieken, Nature vzw (Opleider sinds 2017)
  • KVB3, Klim- en Bergsportfederatie
  • Buitensportmonitor, Fun-Adventure
  • Begeleiding Hoog Touwenparcours, Sporta
  • EHBO Helper, Rode Kruis Vlaanderen